Vi havde længe haft planlagt en weekend tur denne weekend. Plan A havde været Hanstholm men det ville vinden ikke. Langeland blev valgt i stedet så fredag formiddag blev brugt på at fylde flasker og pakke inden Astrid, Kirstine og jeg (Emil) var klar til at køre syd på. 20170602_115201

Der går jo lidt luft til en weekend

Turen gik uden problemer selvom den godt nok er lang med en båd på slæb. På langeland fik vi fundet vores campingplads efter en rundtur i det meste af Rudkøbing med båd på slæb. Skal hilse og sige at der er ganske mange ensrettet veje. Nå til sidst kom vi da frem til en fin lille hytte med alt hvad vi skulle bruge måske lige med undtagelse af en stor fryser. Her efter skulle der købes ind til weekenden og så havde Sebastian også fået hvilet ud (eller det havde han nok ikke helt) og var nået frem. Kølertasken blev pakket og båden kom i vandet. Første mål blev vraget “Skansen”. Vandet var total fladt men fremme ved fyret hvor den skulle ligge var der også en kraftig kølvandsetribs bagved fyret. Vraget blev fundet på ekkoloddet og ankeret kom i vandet. Efter kom Sebastian og jeg. Ved ankret var der ikke noget vrag og det tog ganske lang tid at finde det. Faktisk opgav vi i første omgang at binde på. Vraget var fedt! Dog var der masserer af fiskeliner så kniven måtte bruges flittigt. Der var dog ingen liner når men kom inden for. IMG_2837

Sigten er typisk beder når vi går ind en når vi går ud

På vej op fandt vi ud af at der ikke var så langt fra vraget til ankret som først antaget så det lykkes alligevel at binde på. Godt i båden kom Kirstine og Astrid i vandet. I mens måtte Sebastian og jeg “nyde” det meget godt vejr. Det var desideret ubehageligt varmt i en tørdragt så Sebastian måtte ligge i vandet mens jeg måtte ud af dragten og til med have en lille svømmetur. 20170602_195354

Det var ret så lunt

Med Kirstine og Astrid tilbage i båden var der Sebastian og mig igen. Endnu et par hulder blev besøgt og et par store torsk studeret. Sebastians decocomputer fik deco selv om vi kun havde været på 17 meter!!! Men det kunne jo ikke komme bag på nogen.

En af de mange store torsk under kølen

Oppe igen var der ikke andet for end at nyde solnedgangen og den medbragte aftensmad mens Astrid og Kirstine fik hevet de sidste bar luft ud af deres flasker. 20170602_214323

Solnedgang over langeland

Med ankret og alle mand i båden var der bare at trykke lidt på gashåntaget, pakke lidt biler og så tilbage til hytten hvor det blev til en enkelt øl før der blev ro i lejren.

Lørdag

Vindudsigten havde ændret sig så vi besluttet at hive båden op og køre den til Bagenkop for at spare en lang sejltur. Ude af havnen var der bølger så det var den helt rigtige beslutning at flytte båden. Bølgerne var dog ikke være end at med de rigtige justeringer og reducering af gashåntaget så kunne turen tages planende nogen lunde behageligt. Første mål blev “Tromp af Rotterdam” og heldigvis passet den position vi havde rigtig fint. Efter et par ture frem og tilbage og et anker der blev kastet og hevet op igen fik vi et plet skud hvor vi helt tydeligt kunne se ankeret ligge på dækket. Sebastian og jeg var første hold og ankeret var hurtigt bundet på rælingen som det lå hen over. IMG_2851

Flot begroet over det hele

En lille tur rundt på agter enden inden vi gik ud over den noget smadret forende. Ude i stævnen stod en monster stor torsk frit fremme. Det krilleret da kraftigt i aftrækker fingerne men uden fryser havde vi aftalt “ingen fisk over 2 kg” som var hvad vi ca. kunne grille. Her var ingen tvivle den var for stor!!! Nok på den gode side af 10 kg. Vi lå og kigget på den til den syndes det blev for meget og stak af. Det bevirket en ornelig muddersky og det var ikke os der var skyld i den. IMG_2848

Stoooooor torsk – Desværre ikke så godt et billed

Stævnen var nu ikke så spændende som agterenden så vi svømmet tilbage til den. Her blev der tid til en tur ind under broen for mig. Der skulle dog lige skæres en masse liner for at komme ind. Her inde var der massere af rum men også meget mudder på bunden. Der stod også en sød lille torsk oppe under loftet. Sebastian blev pænt ude som aftalt og lyste ind så det var nemt at finde ud igen

Lille torsk

Den vej ud

Oppe igen blev det Astrid og Kirstine der skulle i vandet. De var også godt tilfredse med dykket og fik fint bundet af. Her efter blev kursen sat mod vraget af “Island” som hurtigt blev nået og fint lå lige på vores position. Ankeret kom i vandet og Sebastian og jeg fulgte efter. Strømmen var stadig svag. Ankeret lå lidt ude på bunden men sigten var god. så vi kunne sagtens se vraget. På bindingen var dog træls da ankeret skulle flyttes op på dækket og det var altså 4 meter den skulle hives op… Vi havde ramt tæt på stævnen og hvor var der langt ned i den anden ende hvor den kæmpe store skrue var. IMG_2873

Skrugen var stooor!

Vi var inde flere steder og ellers svømmet vi bare og nød den super gode sigt, den flotte begroning, massere af havkarusser og de massive mængder af mistet fiskeudstyr.

Ganske meget mistet fiskegrej

Island ligger ikke så dybt så på tros af et godt langt dyk slap vi næsten for deco. Eller jeg gjorde for jeg har jo en dykkercomputer mod Sebastians decocomputer.

Godt oppe igen kun lidt forsent. Kunne vi bytte en gang til og igen var der et godt og vellykket dyk til Astrid og Kirstine.

Dagens sidste dyk blev på M36/Den omvendte og igen var vi heldige med sigt og strøm. Ankeret havde ramt den ene af skrugerne så på bindingen var nem og hurtigt overstået.

Sebastian ved skrue og ror

Fint sted at binde på

Vi forsatte på undersiden/dækket frem i vraget. Her og der var der spændende hulder vi var inde i og der var da også en kanon. På et tidspunkt kom Sebastian og hev mig i finden. Jeg skulle ind et sted og så til højere så det gjorde jeg. Det viste sig så at der stod en kæmpe stor torsk der inde men også den var langt over hvad vi kunne spise til aften….

Det er noget mere end vi kan klare til aften

Sebastian fandt også et andet sted hvor vi skulle ind. Det blev også en rigtig fin tur ind men den kom til at koste en hel del meter snor på mit linehjul da vi fandt en anden vej ud og grundet tid og lidt lokal dårlig sigt ville vi ikke samme vej tilbage. Vi nået lige ud i stævnen og måtte skynde os tilbage hvis vi skulle nå i overfladen til aftalt tid.

Tilbage i båden efter endnu et mega fedt dyk kunne vi bytte for sidste gang. Astrid og Kirstine fik også et godt dyk men af bindingen havde været en udfordring da strømmen havde taget noget til men det klaret de nu stadig uden problemer.

Her efter var det tilbage i havn og der fra mod campingpladsen hvor vi fik gang i grillen og spist aftensmad. Få sekunder senere faldt Sebastian i søvn men han havde jo også nået en middags søvn inden grillmaden var færdig. En øl blev det da også til om end der hurtigt blev ro i lejeren. Det havde været en lang dag med 3 fede dyk.